هلی‌کوپتر اسرارآمیز آمریکایی که در حمله به مخفیگاه بن‌لادن سقوط

هفته گذشته در حمله به مخفیگاه بن لادن، یکی از بالگردهای نیروهای آمریکایی سقوط کرد. تصاویری که از این حادثه در اینترنت منتشر شده، نشان می دهد که این بالگرد، یک نسخه پیشرفته رادارگریز بوده است.

محمود حاج‌زمان:سقوط یک وسیله پرنده هنگام فرود در یک محیط ناشناخته، خصوصا در یک کشور خارجی، مساله غیرمعمولی در ارتش ایالات متحده آمریکا به شمار نمی‌رود. اما به نظر می‌رسد که نیروهای ویژه ارتش آمریکا، از سقوط بالگرد نگون‌بختی که در حمله هفته گذشته به مخفیگاه بن‌لادن در پاکستان استفاده شد، انگیزه خاصی داشته‌اند. (تصویر زیر، یکی از طرح‌های احتمالی این هلی‌کوپتر را نشان می‌دهد که احتمالا به نمونه واقعی نزدیک‌تر است)

این بالگرد ظاهرا یک بالگرد رادارگریز محرمانه بوده؛ بالگرد ویژه‌ای که ارتش آمریکا علاقه‌ای نداشته تا طرح آن را با مقامات پاکستانی یا حتی هیچ کشور دیگری به اشتراک بگذارد.

 

 

هلی کوپتر 1

به گزارش پاپ‌ساینس، برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این خصوص باید به سراغ بیل سویتمن رفت، کسی که درباره این قبیل وسایل پرنده اطلاعات زیادی دارد. وی می‌گوید: «این یک بالگرد رادارگریز پیشرفته و محرمانه و احتمالا یک نسخه بسیار پیشرفته از مدل H-60 بلاک‌هاوک است. تصاویری که از این بالگرد در اینترنت منتشر شده، نشان می‌دهد که دم بالگرد در روی پره‌ها دارای خصوصیات شکل‌های رادارگریز است، تثبیت‌کننده‌های آن کج و دارای لبه‌های صیقل داده شده هستند، و یک پوشش بشقابی بر روی روتور غیرعادی پنج یا شش پره‌ای دم بالگرد قرار دارد. این بالگرد همچنین دارای یک پوشش خنثی کننده نقره‌ای فروسرخ است که مشابه آن در روی برخی مدل‌های V-22s مشاهده شده است.»

هلی کوپتر2

گروه عملیات ویژه در تخریب فناوری حیاتی موفق بوده‌اند، اگرچه پره‌های دم جان سالم به در برده‌اند. این همان قسمتی است که بسیاری از روزنامه‌نگاران و متخصصان دفاعی تلاش کرده‌اند که به کمک آن بالگرد ساقط شده را شناسایی کنند.

هلی کوپتر 3

اما همان‌طور که سویتمن اشاره می‌کند، تصاویری که از پاکستان مخابره شده می‌تواند به بعضی سوالات درباره عملیات هفته گذشته پاسخ دهد. اگرچه ممکن است هیچ‌گاه جزئیات دقیق درباره فناوری‌هایی به کار رفته در این بالگرد اصلاح شده بلاک‌هاوک منتشر نشود، اما شاید همین مساله نشان دهد که چرا نیروی هوایی پاکستان متوجه حضور این بالگردها نشده است. (تصویر زیر، یکی از طرح‌های احتمالی و البته ابتدایی این هلی‌کوپتر را نشان می‌دهد).

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد