مهندسی هوا فضا

شاخه‌ای ست از مهندسی که با هواپیما، فضاپیما، و مسائل و موضوعات وابسته به آن‌ها سر وکار دارد. اغلب اوقات، از آن به عنوان مهندسی هوانوردی یاد می‌شود، خصوصا، زمانی که فقط به هواپیما اشاره ‌شود، و وقتی که فضاپیما مورد نظراست، به آن مهندسی فضانوردی گفته می‌شود.

مهندسی هوافضا یکی از پیشروترین زمینه‌های پژوهشی است و بودجه‌های کلان نظامی و غیرنظامی که صرف این رشته می‌شود زمینه‌های پیشرفت و جهش در دیگر رشته‌های دانش و مهندسی را فراهم ساخته است.

مهندسی هوافضا دانشی راهبردی است که در آن از دانشهای دیگر مانند متالورژی، علوم رایانه و الکترونیک بهره گیری می‌شود.

رشته هوافضا در دانشگاه

هدف رشته دانشگاهی هوافضا تربیت کارشناسانی است که کارکنان مورد نیاز محاسبات، طراحی، پژوهش و ساخت صنایع گوناگون هواپیمایی، بالگردسازی و موشکی را فراهم سازند. دانشجویان این رشته موظّفند که در طی تحصیل ۳ واحد پروژه بگیرند و در تابستان نیز در دفاتر مهندسی صنایع مربوط کارآموزی کنند .

دروس تخصصی رشته مهندسی هوافضا بر چهار پایه کلی استوارند: دینامیک گاز‌ها شامل هواپویش (آیرودینامیک)، پیشرانه‌ها (جلوبرنده‌ها)، مکانیک پرواز، سازه‌های هوافضایی و هواکشسانی.

هواپویش

هواپویِش یا آیرودینامیک به مطالعه و بررسی جریان هوا، محاسبه نیروها و گشتاورهای ناشی از آن بر روی جسم پرنده می‌پردازد. مهندس هوافضا با فراگیری این دانش به تحلیل جریان‌های پیچیده در اطراف پیکرهای پرنده پرداخته و با به دست آوردن نیروهای هواسرشی امکان بررسی پایداری و طراحی سازه را فراهم می‌کند .

پیشرانه ها

دانش پیشرانه‌ها به مطالعه و بررسی سامانه‌های جلوبرندۀ گرمایی، اعمّ از موتورهای هوازی و غیرهوازی می‌پردازد. موتورهای هوازی شامل موتورهای پیستونی و چرخپره‌ای (توربینی)است که از هوا به عنوان اکسیدکننده استفاده نموده و سوخت را با خود حمل می‌کنند. اما موتورهای غیرهوازی مانند موتور موشک‌ها و فضاپیماها است که سوخت و اکسیدکننده را با خود حمل می‌کنند. در این دانش نحوۀ تولید نیروی رانش و همچنین ساختار کلی انواع موتورهای هوافضایی بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد

.

مکانیک پرواز

مکانیک پرواز به مطالعه و بررسی رفتار و حرکات هواگرد با بهره گیری از داده‌های هواپویشی، هندسی و وزنی می‌پردازد و در واقع علم مکانیک پرواز از عملکرد تشکیل می‌شود و عملکرد به بررسی برد، مسافت نشست و برخاست، مداومت پروازی در سرعت‌های گوناگون و پایداری و کنترل وسایل پرنده می‌پردازد توضیحات خیلی مختصر هستند.

 

سازه‌های هوافضایی

سازه‌های هوافضایی به مطالعه و بررسی سازه‌های هواپیما و دیگر هوا/فضاگردها می‌پردازد و هدف آن طراحی سازه‌هایی است که علاوه بر استواری کافی در برابر بارهای آیرودینامیکی و دیگر بارهای استاتیکی وارد بر وسایل پرنده، کمترین وزن ممکن را نیز داشته باشند. 


هواکشسانی

هواکشسانی یا آیروالاستیسیته برهمکنش نیروهای هواسرشی و نرمش سازه‌ای است که می‌تواند باعث اهتزاز (فلاتر)، واگرایی و جز اینها شود.

رشته دانشگاهی هوافضا خویشاوندی زیادی با تمامی گرایشهای مهندسی مکانیک دارد به این جهت دارای شماری درس‌های مشترک با گرایشهای مهندسی مکانیک مثل مکانیک جامدات و مکانیک شاره‌ها است .

پایه بیشتر این درس‌ها بر ریاضی است، مانند دینامیک سیالات برای آئرودینامیک یا معادلات حرکت برای دینامیک پرواز. با این‌همه، اجزاء تجربی بسیاری نیز در این رشته وجود دارد. از نظر تاریخی، این اجزا تجربی از آزمایش مدلهای کوچک و نمونه اولیه، در تونل باد و یا در فضای باز منشا گرفته است. پیشرفت‌های رایانه ما را قادر ساخته از دینامیک محاسباتی سیالات، و شبیه سازی رفتار سیال، برای کاهش هزینه و زمان صرف شده در آزمایش تونل باد استفاده کنیم. 


برگرفته از

دانشنامه رشد

اتوکد چیست؟

اتوکد در سال 1982 میلادی به بازار عرضه شد. طی 28 سال گذشته مرتباً تحت تغییرات مختلفی قرار گرفته است.

این نرم افزار از محصولات شرکت آمریکایی اتودسک (Auto desk)  است.

از اتواکد برای طراحی  صنعتی – مکانیکی – نقشه کشی – معماری و ترسیمات دقیق استفاده می شود. کاربران اتوکد امکان استفاده از محیطهای دو و سه بعدی را دارند.به طور کلی میتوان اتوکد را جایگزینی مناسب برای میز و وسایل نقشه کشی مهندسان دانست.

در اتوکد نقشه کش می تواند اندازه های خود را دقیق بنویسد زاویه بندی عالی و طرح های آماده و شکل های بسیاری در این نرم افزار قوی وجود دارد.

اما مهندسین عمران یا مکانیک چرا باید با این نرم افزار آشنا باشند؟

این نرم افزار برای رسم و طراحی دقیقی که می توان به وسیله ی آن انجام داد مورد استفاده ی مهندسین قرار می گیرد و چون مهندسی عمران و مکانیک خالی از طراحی و نقشه کشی نیست برای آنان نیز از اهمیت بالای برای یادگیری قرار دارند.

مهندسین عمران می توانند با کمک این نرم افزار نقشه های پروژه های مختلف را طراحی کنند. می توانند پلن های خود را تفکیک و بر اساس محل تقسیم کنند برای قسمت های مختلف یک ساختمان یا یک پروژه ی عمرانی می توانند از آن استفاده کنند که این قسمت ها از پی یک ساختمان تا جایگیری لوزام در قسمت های مختلف ساختمان می باشد.

مهندسین مکانیک نسبت به مهندسین عمران احتیاج کمتری به این نرم افزار پیدا می کنند ولی در طراحی قطعات و دیگر قسمت های یک طرح می تواند یک همیار خوبی برای آنان باشد.

پسوند فایل هایی که به وسیله اتوکد ساخته شده اند dwg می باشد.

امید وارم که آموزش این نرم افزار را در پست های دیگر برای شما دوستان قرار دهم به امید آینده ی بهتر.

تحقیق در مورد مدیریت یک پروژه ی عمرانی

در این قسمت سعی برآن شده است که تحقیقی که در مورد مدیریت یک پروژه ی عمرانی شده است برای علاقه مندان قرار دهیم که شامل فایل پاورپوینت و متن تحقیق و برنامه ی زمان بندی آن است که برای دانلود آن کافی است که بر روی لینک دانلود زیر کلیک کنید.