معرفی نرم افزار ADAMS

(یکی از قویترین  و شاید بی رقیب ترین ) نرم افزار های موجود در صنعت و حتی در مراکز تحقیقی، نرم افزار Adams ، MSC است که نسخه ی 2005 آن نیز به تازگی وارد بازار شده است . این نرم افزار حدود 25 سال پیش توسط جمعی از نخبگان دانشگاه میشیگان به نگارش در آمد و تا به امروز توانسته است جایگاه قابل توجهی در صنعت به دست آورد.

این نرم افزار با قابلیتهای بسیار متنوع و بالای خود، مهندسان را در ایجاد ، آزمایش ، بررسی و بهینه کردن طرح های سیستم های مکانیکی قبل از رسیدن به پیش ساخت فیزیکی یاری می کند. با بهره گیری از بخش های مختلف در نظر گرفته شده در این نرم افزار، می توان با شبه سازی حرکتی سیستم مکانیکی، تست سینماتیکی سیستم، اندازه گیری نیرو های وارد بر اتصلات، Clearance ها و بر خوردها، اندازه موتور و عملگر و... ، عمر قطعه در چرخه ی کاری را تعیین نمود و مکان دهی قطعات را به صورت بسیار دقیقی انجام داد. همچنین بررسی کنترلی و ارتعاش سیستم ها و امکان انجام تست ها برای قطعات قابل انعطاف از امکانات منحصر به فرد گنجانده شده در این مجموعه است.

نرم افزار Adams به سه بخش تقسیم می شود :

1)بخش اصلی یا مرکزی نرم افزار

2)بخش فرعی موضوعی

3)بخش مختص صنعت البته قسمت دیگری به نام قسمت رابط نیز برای تبدیل و یا حتیaddins کردن برنامه به نرم افزار های دیگر (مثل MATLAB ،CATIA ، ProE ، Ansys و...) وجود دارد.

بخش اول نرم افزار که هسته ی اصلی آن نیز به شمار می رود، از سه بخش تشکیل می شود:

Adams/view : این بخش شامل مدلسازی سه بعدی، تعریف قید ها و مفصل های مختلف، انیمشن سه بعدی، نمایش نیروها، جابه جایی ها و تنش های مدل، Export نتایج به شکل های استاندارد Fatige ، FEA و...می باشد.

: Adams/Solver  این بخش عهده دار حل عددی سیستم دینامیکی طراحی شده (با استفاده از روش اولر- لاگرانژ ) در بخش های مختلف است. قابلیت جالب این بخش، حل معادلات غیر خطی با استفاده از حل کننده های مختلف است.

در نسخه های قدیمی نرم افزار، از کلاس های Fortran در حل معادلات استفاده می شد که در سیستم های پیچیده، موجب کند شدن شبه سازی می شد ( با این حال Adams همواره دارای سریع ترین حل کننده های عددی نسبت به رقبای خود بوده است). اما از نسخه 12 نرم افزار به بعد، به تدریج کلاس های پر سرعت ++ C استفاده شدند که در آخرین نسخه به کمال خود رسیده اند به طوری که سرعت حل در آن ها به 5 تا 7 برابر این سرعت در نسخه های پیشین می رسد . اهمیت این موضوع هنگامی آشکار می شود که سیستم پیچیده ای نیاز به شبیه سازی و یا بهینه سازی داشته باشد. به طوری که سیستمی که در گذشته در 20 ساعت اجرا می شد، در حال حاضر در کمتر از 5 ساعت شبیه سازی می شود. نکته ی دیگر، بهره گیری نسخه ی جدید نرم افزار از روش جدید HHT برای حل معادلات دینامیکی است. این روش به طور مستقیم بدون تبدیل معادله ی مرتبه ی دو به مرتبه ی یک، معادلات را حل می کند.

قابلیت دیگر موجود در نرم افزار، بهره گیری از قابلیت های برنامه نویسی در این بخش است.
Adams/Postprocessor : این بخش از نرم افزار، نتایج به دست آمده از بخش های مختلف را نمایش می دهد. نمایش به صورت نمودار های سرعت، شتاب و ... ، کانتور های المان محدود و Flexible Bodies ، نمایش نمودار های پردازش سیگنال و Signal Processing و... از توانایی گنجانده شده در نرم افزار است.

بخش دوم نرم افزار شامل زیر بخش های مختف در زمینه های مختلف مهندسی مکانیک است. هر یک از این زیر بخش ها، به کمک هسته ی اصلی نرم افزار، قابلیتهای طرح را به وسیله ی اضافه کردن خاصیت جسم غیر صلب به مدل، بالا می برند. از جمله این قابلیت ها می توان به سنسورها، عملگرهای کنترلی و هیدرولیکی، خواص ارتعاش و... اشاره کرد.

در بخش سوم، این نرم افزار با استفاده از قابلیت برنامه نویسی موجود در هسته، اقدام به تولید شبهGUI هایی برای انجام کارهای اختصاصی موجود در صنایعی چون اتومبیل، هوا، فضا و راه آهن کرده است. این بخش به مهندسان اجازه می دهد که طرح خود را با بخش های پیش فرض استاندارد موجود درنرم افزار، به سرعت آزمایش کنند.

معرفی نرم افزار ProEngineer

نرم افزار Pro/Engineer از جمله نرم افزار های پیشرفته در زمینه CAD/CAM می باشد که برای طراحی, محاسبه و تولید قطعات صنعتی بکار گرفته می شود . این نرم افزار که از جمله نرم افزار های Grade-A در طراحی و تولید میباشد دارای قابلیتهای مدلسازی ( Solid&Surface) بسیار قوی است و همچنین قابلیت ماشینکاری با انواع دستگاه های CNC را دارد .

از مزایای این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 یکی از عمده ترین تفاوتهای این نرم افزار با نرم افزار های مشابه در این می باشد که مدل سازی در Pro/Engineer بر اساس مدلسازی سه بعدی صلب(Solid) بنا شده است, در صورتی که اکثر نرم افزارهای دیگر کار مدل سازی را تنها با استفاده از سطح سازی انجام می دهند.
2.
در مدل ساخته شده توسط این نرم افزار تمام ابعاد به صورت پارامتر تعریف می شوند, بدین ترتیب اگر در ساخت مدل سه بعدی رابطه ای بین این پارامتر ها وجود داشته باشد به راحتی می توان با تغییر یکی از این پارامتر ها, دیگر پارامتر ها یا ابعاد را تغییر داد.

3. در این نرم افزار کوچکترین تغییر در مدل طراحی شده در هر زمانی از مراحل تکاملی ساخت قطعه یا سیستم به صورت خودکار روی قسمت های دیگر مانند اسمبلی, نقشه دو بعدی و روی اطلاعات ساخت بصورت همزمان اعمال می گردد.

4. این نرم افزار قادر به تهیه هرگونه نما و برش در جهات دید مختلف با استفاده از اطلاعات مدل سه بعدی قطعه میباشد.

5ایجاد شیبها ,Round و پخهای مورد نیاز در سطوح جدایش.

6. اعمال انقباض(shrinkage) در سه جهت مختصاتی.

7. طراحی و ایجاد مدل ماهیچه, تکیه گاه و سر ماهیچه و همچنین اعمال لقی های مورد نیاز.

8. اضافه نمودن سیستم راهگاهی . تغذیه و دیگر اجزای متالوژیکی مورد نیاز در ریخته گری.

9. تست نهایی روی شیب خروجی قطعه از قالب.

10. ارسال مدل و مجموعه های آماده شده جهت ماشینکاری و ایجاد فایل های حاوی مسیر حرکت ابزار برای ماشینهای مختلف CNC و همچنین استفاده از خروجی های متفاوت نسبت به دستگاه های CNC اعم از G-Code و غیره در محیط  Manufacturing  .

11. قدرت هماهنگی کار بر روی یک فرآیند به صورت همزمان (Intralink)

12. ورق کاری

13 شبیه سازی فرآیند تزریق پلاستیک

14مرجع کاملی از قطعات استاندارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد