رقابت کروم بوک ها شروع شد

تقریبا نزدیک به دو سال از زمان معرفی سیستم عامل گوگل می گذرد. اما تنها دو هفته است که اولین مدل های تجاری این سیستم عامل رونمایی شده اند. گوگل در کنفرانسی که چندی قبل داشت، اعلام کرد که قرار است سیستم عامل کروم در لپ تاپ هایی (یا بهتر بگوییم نت بوک هایی) با نام کروم بوک (ChromeBook) توسط دو کارخانه سامسونگ و ایسر به بازار عرضه شوند. حالا ما قصد داریم در نگاهی سریع به مقایسه و بررسی این دو کروم بوک بپردازیم.

از دو کروم بوک ارائه شده در کنفرانس گوگل، کروم بوک ایسر برادر کوچکتر از میان این دو همزاد بود. کروم بوک ایسر همچنین از لحاظ قیمتی هم از کروم بوک سری ۵ سامسونگ ارزان تر است. اما با همین تفاوت ها نمی توان اظهارنظر و تصمیم گیری کرد. اجازه دهید کمی دقیق تر به این دو تازه وارد بپردازیم.


chromebook-v-chromebook-5173311.jpg

ابتدا به نقاط مشترک این کروم بوک ها نگاهی می اندازیم: هر دو ۲ گیگابایت رم، ۱۶ گیگابایت درایو SSD، و پردازنده دو هسته اتم N520 با سرعت پردازش ۱.۶۶ گیگاهرتز دارند. بقیه مشخصات سخت افزاری هم تقریبا مشابه اند: دو پورت USB 2‪.‬0، دوربین یک مگاپیکسل اچ دی، کارت خوان ۴ در یک و صفحه کلید کامل کروم با ترک پد.


حال نوبت به تفاوت ها می رسد:
سامسونگ سری ۵ مدل وای فای با قیمت ۴۳۰ دلار، تقریبا ۸۰ دلار گرانتر از کروم بوک ایسر است. با این تفاوت قیمت، شما یک صفحه نمایش ۱۲.۱ اینچی در برابر صفحه ۱۱.۶ اینچی ایسر دارید که رزولوشن تصویر بالاتری هم دارد. همچنین صاحب یک پورت Mini-VGA و نیم ساعت عمر باطری بیشتر (۸.۵ ساعت در برابر ۸ ساعت) خواهید بود. البته صفحه نمایش سامسونگ ۴۰درصد روشن تر از لپ تاپ های معمولی است که خود دلیل مناسبی برای سنگین تر شدن کفه ترازو به نفع سامسونگ است.


البته دست کروم بوک ایسر هم چندان خالی نیست. این محصول ایسر با وزن ۱۳۳۸ گرم در مقابل ۱۴۷۸ گرم سامسونگ، مقدار قابل ملاحضه ای سبک تر است. کروم بوک ایسر همچنین از خروجی صدای HD و پورت HDMI بهره می برد. با این اوصاف، انتخاب شما علاوه بر تفاوت قیمت، می تواند بر مبنای نیازتان به پورت های متفاوت باشد.


هر دو لپ تاپ هم وعده داده اند که زمان بوت شان ۱۰ ثانیه باشد، خودکار آپدیت شده و به کلود گوگل وصل شوند. تنها نکته ای که باقی می ماند این است که قیمت مدل 3G کروم بوک سامسونگ ۵۰۰ دلار است و به نظر می رسد که ایسر فعلا قصد ارائه مدل 3G محصولش را ندارد.


اگر شما هم از علاقمندان کروم بوک هستید، باید تا ۱۵ ژوئن برای ارائه آن به بازار صبر کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد