موبایل خود را با خاک شارژ کنید!

 وقتی در عصر ارتباطات، به برق دسترسی نباشد و نتوان برای شارژ کردن گوشی همراه از متداول‌ترین راه استفاده کرد، مسلما باید راه دیگری پیدا کرد که آن چیزی نیست جر کمک گرفتن از میکروب‌های موجود در خاک!

ستاره سمائی: شکی نیست که ساکنان کشورهای در حال توسعه، از داشتن تلفن همراه نفع زیادی می‌برند.این ادعا در زمینه بهداشت و درمان نیز صدق می‌کند، چراکه وجود تلفن‌های همراه به مردم اجازه می‌دهد تا حتی در مناطق دور‌افتاده نیز با پزشکان در تماس باشند و از نرم‌افزارهای مخصوص مراقبت‌های بهداشتی استفاده کنند.

مسلما در چنین مکان‌هایی احتمال پیدا کردن یک پریز برق بسیار کم است که بتوان گوشی همراه را هم شارژ کرد. به همین خاطر است که گروهی از دانشکده مهندسی و علوم کاربردی هاروارد (SEAS) در حال کار بر روی شارژری هستند که با باتری میکروبی کار می‌کند؛ سیستمی برای شارژ گوشی همراه که انرژی خود را از میکروب‌های درون خاک می‌گیرد.

به گزارشگیزمگ، این پروژه به سرپرستی دکتر آویوا پرسر ایدن- از رابطان SEAS و عضو فعلی هیات‌علمی دانشکده پزشکی هاروارد، انجام می‌شود. دستگاه او با استفاده از سطحی رسانا، الکترون‌هایی را که توسط میکروب‌های موجود در خاک طی فرآیند سوخت و سازی و به طور طبیعی تولید می‌شوند، جمع‌آوری می‌کند. وی 14 ماه است که از همین فناوری برای تامین انرژی چراغ‌های ال.ای.دی در آزمایشگاه استفاده می‌کند.

وقتی طرح اولیه این ایده آماده شد، ایدن به عنوان بخشی از مطالعه خود، تعدادی از این شارژرها را در منطقه‌ای در صحرای آفریقا توزیع کرد. درنهایت، ایدن به این نتیجه رسید که دستگاه کامل‌شده می‌تواند در عرض چند دقیقه با استفاده از میکروب‌های خاک راه‌اندازی شود و در عرض 24 ساعت، با هزینه‌ای کمتر از یک دلار، گوشی همراه را کاملا شارژ کند.

با وجود این‌که 22 درصد از خانواده‌های ساکن در صحرای آفریقا صاحب گوشی‌های همراه هستند، اما در حال حاضر بیش از 500 میلیون نفر از آفریقایی‌ها با کمبود انرژی در منازل خود روبرو هستند. به همین خاطر، تعداد زیادی از مردم باید مسافت زیادی را برای رسیدن به ایستگاه‌های شارژ گوشی طی کنند و برای هر بار شارژ، بین 50 سنت تا یک دلار بپردازند. در حالی‌که شارژرهای خورشیدی جایگزین دیگری برای حل این مسئله هستند، ایدن معتقد است که استفاده از انرژی خورشیدی هزینه‌بر است و با توجه به کمبود شبکه‌های توزیع/ تعمیر، برای چنین مناطقی حتی پیشنهاد هم داده نمی‌شوند.

ماه گذشته این پروژه از برنامه چالش‌هاب بزرگ وابسته به بنیاد بیل و ملیندا گیتس، مبلغ یکصدهزار دلار آمریکا کمک‌هزینه دریافت کرد. البته در سال‌های اخیر، تلاش بی‌وقفه‌ای برای تولید انرژی‌های دوستدار طبیعت صورت گرفته و اخبار زیادی در این زمینه به گوش می‌رسد.

انرژی تجدید‌پذیر در صدر!انرژی تجدیدپذیربه گزارش اتحادیه اروپا، با به‌کارگیری سیاست‌گذاری‌های صحیح، منابع تجدید‌پذیر مانند انرژی خورشیدی، باد و نیروی محرکه برق می‌توانند تا 80درصد انرژی مورد نیاز دنیا را تا سال 2050 / 1429 پوشش دهند.

این مطالعه که توسط IPCC (هیات بین‌دولتی تغییرات جوی) اتحادیه اروپا انجام شده، تا حد زیادی با پیش‌نویس‌های پژوهشگران مطابقت داشته و طی خبری در سی‌نت نیز منتشر شده است.

گروه‌های محیط‌زیست از این گزارش به عنوان راهنمایی برای تغییر روند در مصرف سوخت‌های فسیلی یاد می‌کنند که به مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی منجر خواهد شد؛ البته این تغییر روند، مستلزم هزاران میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در آغاز این راه است.

به گفته IPCC، نزدیک به 80 درصد انرژی مورد نیاز دنیا را می‌توان تا اواسط قرن حاضر از طریق انرژی‌های تجدید‌پذیر تامین کرد؛ به‌شرطی که سیاست‌های عمومی صحیح از این موضوع حمایت کنند.

بر اساس این گزارش حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های پاک مثل انرژی زمین‌گرمایی یا انرژی اقیانوس می‌تواند به حذف انتشار گازهای گلخانه‌ای- که در گرم شدن جهانی و وقوع سیل‌ها، خشک‌سالی‌ها، موج‌های گرما و بالا آمدن سطح دریا مقصر شناخته شده- کمک کند.

در سال‌های اخیر رشد انرژی‌های تجدید‌پذیر، به‌خصوص سلول‌های فتوولتائیک (قدرت‌زا) خورشیدی و بادی، افزایش ناگهانی داشته و گفته می‌شود که هزینه‌ها در حال کاهش هستند. در حال حاضر تنهای 12.9 درصد انرژی مورد نیاز دنیا از انرژی‌های تجدید‌پذیر تامین می‌شود که قسمت اعظم آن مربوط به انرژی‌های زیستی نظیر سوخت هیزم در کشورهای در حال توسعه است که با نیروی محرکه برق، باد، حرارت وابسته به مرکز زمین، انرژی خورشیدی و اقیانوس گسترش پیدا کرده است.

مواد شیمیایی تجدیدپذیردر کنار انرژی‌های پاک تجدید‌پذیر، بازار مواد شیمیایی تجدید‌پذیر هم داغ است؛ به گزارش سی‌نت، تعدادی از شرکت‌ها سعی دارند با استفاده از مخمرهای صنعتی، سوخت‌های زیستی و مواد شیمیایی تجدید‌شدنی تولید کنند که به این ترتیب، میکروب‌های مهندسی ژنتیک‌شده، مانند باکتری، ماده شیمیایی مورد نظر را ترشح می‌کند.

این کارخانه‌ها در پی یافتن راهی برای خروج از آزمایشگاه‌ها و ورود به فروشگاه‌ها و افزایش درآمد خود، ابتدا به سراغ مواد شیمیایی صنعتی یا مکمل‌های غذایی رفته‌اند. این مواد شیمیایی می‌توانند قیمت بیشتری نسبت به بنزین و دیزل داشته باشند!

سرمایه‌گذاری مشترک شرکت انرژی جایگزین جدید BP و شرکت هلندی مواد شیمیایی DSM می‌تواند شروع تازه‌ای برای شرکت وردزین (Verdezyne) محسوب شود و سرمایه‌ای مناسب برای راه‌اندازی یک واحد آزمایش صنعتی توسط وردزین فراهم آورد تا این شرکت بتواند اسید ادیپیک تولید کند که در تولید تار فرش یا به عنوان پیش‌ماده پلاستیک کاربرد دارد.

به گفته ای. ویلیام رادانی، رئیس شرکت وردزین، این فرآیند که از مخمرهای مهندسی ژنتیک‌شده استفاده می‌کند،‌ با طبیعت بسیار مهربان‌ترند و ارزان‌تر از نفت هستند.

بسیاری از شرکت‌های سوخت‌زیستی، نظیر Joule Unlimited و Kior ابتدا بازار سوخت‌ها را هدف گرفته بودند، اما بعد از چندین سال، تعدادی از این شرکت‌ها، با تمرکز بر مواد شیمیایی تجدیدشدنی یا دیگر محصولات توانستند بر چالش تولید سوخت پیروز شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد